[BLOG'as] Ar gali Lietuvos krepšinio klubai dirbti pelningai?

 

NBA lygoje, klubai nesiekiantys didelių rezultatų ir neviršijantys "algų kepurės" dirba pelningai. Tiesa, vis sunkiau tai sekasi daryti pasaulį prislėgus ekonominiam sunkmečiui. Visų pirma, JAV krepšinio klubas yra verslas ir valdomas, kaip ir tradicinės verslo bendrovės, siekiant pelno.

Kiekviename klube dirba rinkodaros, pardavimų, marketingo, finansų profesionalai, kurie žino, kaip vystomas verslas. Tuo tarpu Lietuvoje tik „Lietuvos ryto“ ir „Žalgirio“ krepšinio klubai turi didesnę administraciją, kurioje dirba minėti savo srities specialistai. Kiti Lietuvos klubai dažniausiai yra administruojami direktoriaus, kuris pats ir atlieka pardavimų, rinkodaros bei marketingo funkcijas. Ir veiklos rezultatai matomi eilinėse LKL rungtynėse, kuriose, pagal praėjusio sezono statistiką susirenka vidutiniškai 942 krepšinio gerbėjai.

LKL rungtynių lankomumas (vidurkis):

"Žalgiris" - 2971


"Juventus" - 943
"Šiauliai" - 901
"Techasas" - 793
"Lietuvos rytas" - 618
"Neptūnas" - 552
"Rūdupis" - 537

"Nevėžis" - 370
"Sūduva" - 333
"Sakalai" - 314
"Perlas" - 301
"Alytus" - 279
"Aisčiai" - 221             

Dauguma LKL klubų, kaip matome pagal rezultatus dažniausiai užpildo tik pusę arenose esančių sėdimų vietų.

NBA reguliariojo sezono rungtynes 2009/10 m. sezone stebėjo vidutiniškai po 17,5 tūkst. žiūrovų. Toks rezultatas - trečias per visą lygos istoriją.
Iš viso šiame sezone NBA arenose apsilankė 22,5 milijonų krepšinio aistruolių. Sirgaliai vidutiniškai užpildydavo 91 proc. vietų.

Į „Pacers" klubo rungtynes vidutiniškai susirenka 12 183 žiūrovai. Tai blogiausias komandos lankomumo vidurkis nuo 1990-1991 metų NBA sezono.  


                                                                                            
Dėl prasto rungtynių lankomumo „Pacers" klubas šiame sezone patyrė 5,2 milijono JAV dolerių nuostolių. Bilieto kaina į „Pacers" namų rungtynes kainuoja vidutiniškai 42,39 JAV dolerio ir tai yra žemiau už NBA vidurkį.  
                                                                                              
„Mūsų finansinės galimybės yra žymiai mažesnės nei kitų komandų ir jeigu nelaimime, tai atsiliepia rungtynių lankomumui ir komandos finansinei padėčiai", - teigė „Pacers" ekipos prezidentas Donnie Walshas. Ar tai, jog komanda laimi - leidžia pritraukti daugiau aistruolių į arenas. Ir taip, ir ne.  Tai skamba logiškai, bet nėra tiesa. 1993-94 metų sezoną Atlantos "Hawks" turėjo geriausią statistiką NBA rytų konferencijoje. Bet vistiek buvo priešpaskutiniai pagal pajamas už lankomumą. Svarbiausia mano manymu krepšinio klubo rinkodaros bei pardavimų efektyvumas.

Tagi, ką reikėtų daryti norint padidinti klubo pajamas bei surasti daugiau rėmėjų?

Reikia suprasti kas tu esi ir ką tu nori parduoti? Kokia tavo rinka? Į ką reikėtų orrientuotis (sirgalius ir šeimas)? 

Jei norite rezultatų, turite aktyviai bendrauti su savo potencialiais klientais asmeniškai akis į akį ir prašykite pirkti daugiau. Klientų pirkimo dažnumo padidinimas veiksmingiausias ir efektyviausias būdas plėtoti verslą.

Kitas svarbus dalykas – turėkite savo potencialių klientų kontaktus.

Verslo įmonėse (ir NBA klubose) dirba už pardavimus atsakingi darbuotojai, namatau priežasties kodėl jie negalėtų dirbti Lietuvos klubose? Juk jų atlyginimas dalinai priklauso nuo pardavimų rezultatų, todėl jei sekasi jam, papildomas pajamas gauna ir klubas. Nauji įplaukų šaltiniai klubo vadovui turi turėti auksčiausią prioritetą. Reikia išleisti truputį pinigų neįprastais būdais, kad įsigytumėte naujų įplaukų šaltinį.

Profesionaliojo sporto komandai yra skirtos trys pajamų sritys:

1. Nacionalinė TV
2. Bilietų pardavimas
3. Vietos rėmėjai per radiją, TV, kabelinę TV, reklamos iškabos arenoje, reklamos ženkliukai programų metu.


Komanda negali padidinti pajamų, gaunamų iš nacionalinės TV. Todėl naujas įplaukų šaltinis sukuriamas iš naujų bilietų pardavimo ir naujų vietos rėmėjų pritraukimo. Pastebėjau, kad mūsų krepšinio klubai visiškai neišnaudoja galimybių su rungtynių abonentais visam sezonui. Juos būtų galima pardavinėti verslo įmonėms, kurios jais paskatintų savo geriausius darbuotojus. Per daug pasikliaujama bilietų pardavimu prieš rungtynes, todėl ir yra toks mažas lankomumas net LKL lygoje „krepšinio meka“ vadinamoje Lietuvoje. Tiesiog reikėtų atlikti „namų darbus“ prieš sezoną su pardavimais.

Profesionaliojo sporto komandoms Lietuvoje iš esmės trūksta vieno dalyko, kurį turi amerikiečių profesionaliosios komandos: rinkodara. ACB lyga yra antra geriausia po NBA valdoma krepšinio lyga pasaulyje, tačiau kiekvienai komandai reikia sustiprinti rinkodarą. Paskatinčiau kiekvieną komandą nusisamdyti bent po vieną pardavimo vadybininką. Daugelis komandų tiki, kad jei sirgalius norės ateiti į į rungtynes, tai ir ateis. Tačiau šiandieninėje ekonomikoje, kai žaidėjai gauna didžiulius atlyginimus, tokia nuomonė nėra teisinga. Visų komandų pardavimams turi būti vadovaujama. Kai komandai ateina sunkūs laikai, padidinkite pardavimo personalą. Kai kurie klubai atėjus sunkmečiui - atleidžia pardavimų  rinkodaros darbuotojus, tačiau tokiu atveju jie „nukerta galvą vištai, kuri jiems deda auksinius kiaušinius“.

Mano nuomone, kol kas nerealu tikėtis pelningos krepšinio klubo veiklos Lietuvoje, nes trūksta profesionalių vadybos tradicijų. Bet keičiasi kartos, į klubus ateina naujoji karta, kurie jau turi sporto vadybos išsilavinimą ir tai teikia vilčių ateičiai išvysti mūsų klubus profesionalesniais.

 

Rimantas Katelynas | katelynas.blogas.lt

Video rekomendacijos: